Witamina D – niedobór powszechnym problemem

Witamina D przyswajana jest z dietą lub tworzona dzięki działaniu słońca. Pokarmy bogate w witaminę D to : sardynki, łosoś, tran z dorsza, tuńczyk. Największą skuteczność witamina D osiąga wspólnie z witaminami A i C, wapniem, fosforem, magnezem.
Witamina D jest produkowana w skórze pod wpływem działania promieni słonecznych. Niestety w szerokości geograficznej, w której leży Polska, kąt padania promieni słonecznych jest zbyt mały i nie umożliwia produkcji witaminy D3 w miesiącach jesienno-zimowych.Ilość „zmagazynowanej” witaminy D3 w tkankach człowieka zazwyczaj jest niewystarczająca.
Światło słoneczne docierające do nas to światło ultrafiletowe. Podzielone jest ono na trzy rodzaje:
-UVA - jest szkodliwe, głębiej penetruje skórę, powoduje powstanie wolnych rodników, uszkadza kolagen, powoduje zmarszczki, powoduje złośliwe nowotwory skóry; kremy przeciwsłoneczne nie blokują skutecznie promieniowania UVA
-UVB - powoduje powstawanie witaminy D w skórze, niewielkie ilości docierają do Ziemi.
Filtry przeciwsłoneczne blokują promieniowanie UVB, które nie wnikają w nią na tyle głęboko by produkować witaminę D.
-UVC- szkodliwe,nie dociera do Ziemi jednak z powodu dziury ozonowej czasami przenika do Ziemi w pewnych miejscach (np.Australia).
Aby witamina D wytworzyła się naturalnie w organizmie trzeba wyeksponować co najmniej 20% ciała na słońce przez 15-20 min. bez zastosowania kremu z filtrami. Zalecane jest NAŚWIETLANIE ciała miedzy godzinami 11-14 a NIE OPALANIE." Najzdrowsze" dla człowieka promieniowanie słoneczne występuje w samo południe.
Smarowanie się kremem przeciwsłonecznym w momencie braku zagrożenia poparzeniem może jeszcze bardziej narażać na nowotwór skóry!
Ciemna skóra zabezpiecza przed szkodliwym działaniem promieniowania UV, ale jednocześnie blokuje promienie UVB, które nie wnikają w skórę na tyle głęboko by mogła ona wytworzyć witaminę D. Czarnoskórzy Amerykanie są szczególnie narażeni na braki witaminy D, jako, że ich ciemna skóra zmniejsza ilość promieniowania UVB a w związku z tym produkcji witaminy D. W Stanach Zjednoczonych wskaźnik śmiertelności osób ciemnoskórych jest o 25% wyższy niż wskaźnik śmiertelności osób białych, co częściowo można tłumaczyć niższym poziomem 25(OH)D we krwi.
Osoby o jasnej karnacji mogą szybciej wytwarzać odpowiednie ilości witaminy, jednak często chorują na czerniaka i inne nowotwory skóry.
Witamina D zapobiega chorobom przewlekłym i nowotworom
dr Cedric Garland - amerykański epidemiolog tak podsumował swoje badania nad witaminą D:
"Gdyby poziom witaminy D był właściwy, to znaczy odpowiednio wysoki, wtedy zachorowalność na wiele chorób byłaby zmniejszona w sposób bardzo znaczny. I tak: liczba nowotworów nerki,piersi, jelita grubego, jajników czy stwardnienia rozsianego zmniejszyłaby się aż o 50 do 80%."
Poziom witaminy D we krwi musi wynosić nie mniej niż 32 ng/ml, a zalecany uznaje się zakres 50-80 ng/ml. Zaleca się od czasu do czasu badanie poziomu witaminy D określonej jako 25(OH).
Witamina D jest bardzo ważna dla wielu funkcji fizjologicznych:
⦁ wzmacnia układ kostny i zęby, zapobiega osteoporozie
⦁ redukuje ryzyko zapadnięcia na stwardnienie rozsiane
⦁ wzmacnia odporność organizmu, zmniejsza ryzyko zachorowania na przeziębienie czy grypę
⦁ zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i cukrzycy
⦁ wpływa na prawidłową pracę mięśni
⦁ zmniejsza ryzyko zachorowania dzieci na cukrzycę typu 1
⦁ zapobiega krzywicy
⦁ witamina D ma znaczący wpływ na funkcjonowanie mięśni
⦁ wpływa na prawidłowy przebieg ciąży
⦁ zmniejsza ryzyko zachorowania na chorobę nowotworową i zmniejsza prawdopodobieństwo przerzutów
⦁ zapobiega chorobom serca, demencji, bezsenności
Witaminę D należy stosować razem z witaminą K2MK7 aby witamina D trafiała do kości.
Witamina D wpływa na wchłanianie wapnia w kościach. Jeżeli nie stosujemy witaminy K2MK7 wapń zamiast w kościach odkłada się w tętnicach i powoduje zwapnienie tętnic. Witamina K2mK7  "przekierowuje" wapń z np. diety czy suplementów do kości.

Bibliografia:

"Ukryte terapie" Jerzy Zięba
"Wylecz się sam -Megadawki witamin" Andrew W.Saul Ph.D

"O zdrowie zadbaj sam"  Enrigue Garza

http://www.endokrynologia.net/content/niedob%C3%B3r-witaminy-d