Witamina K1 na KRZEPNIĘCIE KRWI

 

Witamina K1 to witamina, która odpowiada za właściwą krzepliwość krwi. We krwi zdrowego człowieka znajdują się liczne czynniki krzepnięcia zależne od witaminy K, które biorą udział w tworzeniu się skrzepów i hamują krwawienia.
Witamina K1 znajduje się w pożywieniu. Witaminą K1, występuje m.in. w warzywach o zielonych liściach, w truskawkach, oleju sojowym i niektórych produktach pochodzenia zwierzęcego (np. jaja, wątroba wołowa). Zawartość witaminy K1 w zielonych warzywach jest proporcjonalna do zawartości chlorofilu (zielonego barwnika roślin). W związku z tym najwięcej (>100 mg/100 g) można jej znaleźć w:
1.jarmużu
2.brokułach
3.sałacie
4.szpinaku
5.brukselce
Dobrym jej źródłem są także natka pietruszki, boćwina, kapusta, kalafior, wątroba wołowa oraz niektóre oleje roślinne i orzechy. Najmniej jest jej w mięsie, mleku i produktach mlecznych, a także zbożowych i owocach.
Witamina K1 zapewnia prawidłową krzepliwość krwi. Zapobiega krwawieniom wewnętrznym oraz krwotokom, jest czynnikiem zmniejszającym nadmierne, obfite krwawienia miesiączkowe.Przeprowadzone badania wykazały, że witamina K1 ma duży wpływ na układ krążenia. Zapobiega zwapnieniu i odkładaniu się płytek miażdżycowych w naczyniach tętniczych.

Objawy niedoboru witamin K:
-widoczne zaburzenia w procesie krzepliwości krwi – krwawienia są długotrwałe, sączące i skrzepy tworzą się w znacznie wolniejszym tempie niż normalnie (3-8 min.).
-znacznie częściej występują siniaki (niekiedy bez przyczyny)
-krwawienia z nosa,
-krwiomocz i krwawienia wewnątrzjelitowe
-trudność w gojeniu się ran
-zwększone ryzyku rozwoju nowotworów
Witaminy K1 potrzebują osoby:
-przyjmujące antybiotyki;
-będące na dietach odchudzających lub zbyt ubogich w warzywa zielonoliste;
- osoby z uszkodzoną wątrobą;
-osoby długotrwale stosujące leki przeciwzakrzepowe (np. aspiryny);
- osoby mające krwawienia z nosa.

Bibliografia:

http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/domowa-apteczka/witamina-k-jak-krzepliwosc_38415.html
https://portal.abczdrowie.pl/witamina-k
http://kobieta.onet.pl/zdrowie/profilaktyka/dieta/witamina-k-wystepowanie-nadmiar-niedobor-witaminy-u-niemowlat/cp07rm3
http://www.dobreziola.com/2016/02/witamina-k-dziaanie-i-zastosowanie.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.