Czerwona witamina – witamina B12

 

Witamina B12 zwana inaczej "czerwoną witaminą" (bo pełni rolę regulatora produkcji czerwonych krwinek) lub kobalaminą (ze względu na zawartość kobaltu) jest produkowana przez bakterie w naszych jelitach.
Głównym źródłem witaminy B12 są produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak nabiał czy mięso.Działanie witaminy B12 jest połączone z działaniem kwasu foliowego Każdy człowiek w wieku ponad pięćdziesięciu lat powinien przyjmować dodatkowo witaminę B12 aby zapobiec uszkodzeniom neurologicznym spowodowanym przez jej niedobór.
Witamina B12 występuje w pożywieniu: wątroba, nerki, serce, chude mięso, ryby, skorupiaki, sery, jaja, drożdże piwne, śledzie, makrele.
Działanie witaminy B12:
⦁ jest niezbędna o funkcjonowania układu nerwowego ze względu na udział w tworzeniu otoczek mielinowych
⦁ zapobiega stłuszczeniu się wątroby
⦁ zapobiega miażdżycy - sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu we krwi
⦁ wzmacnia odporność organizmu
Objawy niedoboru:
-anemia
-zaburzenia natury psychicznej
-zaburzenia cyklu miesiączkowego
-zaburzenia w funcjonowaniu mózgu i układu nerwowego
-zaburzenia neurologiczne:utrata czucia, drętwienie, mrowienie rąk i nóg, utrata pamięci,choroba Alzheimera
-nietrzymanie moczu
-stany zapalne języka
-nieprzyjemny zapach ciała
-brak witaminy B12 towarzyszy stwardnieniu rozsianemu
Witamina B12 zaleca się:
-osobom z obniżonym nastrojem, apatią
-osobom osłabionym, sennym,z brakiem koncentracji i bólami głowy
-osobom z anemią
-weganom, wegetarianom
-osobom starszym
-chorym po zabiegach w obrębie układu pokarmowego
-kobietom przyjmującym doustną antykoncepcję

Bibliografia:

"Pierwiastki i witaminy przez całe życie - W trosce o odporność organizmu" Jerzy Oleszkiewicz
https://portal.abczdrowie.pl/witamina-b12
https://www.medme.pl/artykuly/witamina-b12-kobalamina-niedobor-wystepowanie-i-dawkowanie,67251.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.