Witamina B9 (kwas foliowy) – POKARM DLA MÓZGU

Kwas foliowy (witamina B9) 

Kwas foliowy jest potrzebny każdej komórce naszego ciała, od poczęcia do późnej starości.
U około 45% ludzi stwierdza się jej zaniżony poziom, co stwarza problemy zdrowotne, szczególnie u osób w podeszłym wieku.
Kwas foliowy, jak sama nazwa wskazuje, znajduje się w liściach (łac. folium – liść).Kwas foliowy w żywności występuje w formie naturalnej w warzywach zielonoliściastych (kapusta, brokuły, szpinak, brukselka, szparagi, kalafior), roślinach strączkowych (fasola szparagowa, groch, soja) oraz cytrusy (pomarańcze i sok pomarańczowy) oraz drożdżach i otrębach pszennych.
Witamina ta ginie natychmiast podczas gotowania. W czasie gotowania witamina B9 przechodzi do roztworu, nie należy więc wylewać wywaru z gotowanych produktów, ale użyć go podczas przygotowywania potraw.
Niedobory kwasu foliowego występują u wielu ludzi i uważa się, że jest to najbardziej rozpowszechniona awitaminoza na świecie.
Działanie kwasu foliowego:
-zapobiega wadom rozwojowym płodu
-zwiększa laktację
-pomaga zwalczyć niedokrwistość
-zwiększa apetyt i witalność
-polepsza pamięć
-pozytywnie wpływa na wygląd skóry
Objawy niedoboru:
-osłabienie
-krańcowe zmęczenie
-bezsenność
-drażliwość
-kłopoty z pamięcią i roztargnienie
-niepokój, lęku brak poczucia radości życia- kwas foliowy wspomaga produkcję serotoniny, która działa kojąco i uspokaja, a dodatkowo poprawia nastrój oraz produkcję noradrenaliny o działaniu wzmagającym aktywność organizmu
-anemia -kwas foliowy z witaminą B12 uczestniczy też w tworzeniu i dojrzewaniu czerwonych krwinek, ma zatem działanie krwiotwórcze.
Suplementacje witaminą B9 poleca się osobom:
-przemeczonym, rozdrażnionym, osobom z depresą
-osobom narażonym na przewlekły stres.
-osobom starszym
-będącym na diecie odchudzającej
-kobietom w ciąży
-kobietom stosującym doustną antykoncepcje
-u osób spożywających duże ilości alkoholu i kawy, palących papierosy
-osobom zażywającym nadmierną ilość leków
-osobom przedwcześnie siwiejącym
Ze względu na podobne działanie i objawy niedoboru poleca się stosowanie kwasu foliowego razem z witaminą B12.

Bibliografia:

"Pierwiastki i witaminy przez całe życie- w trosce o odporność organizmu" - Jerzy Oleszkiewicz
https://www.doz.pl/zdrowie/h1209-Witamina_B9_kwas_foliowy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.