MAGNEZ – PIERWIASTEK ŻYCIA

 

Ponad 75 lat temu naukowcy ogłosili, że magnez jest minerałem o fundamentalnym znaczeniu dla człowieka.Jest drugim pod względem ilości pierwiastkiem wewnątrz komórek ludzkiego ciała.Magnez odgrywa ważną rolę w organiźmie człowieka, biorąc udział w aktywacji ok. 300 reakcji metabolicznych. Jego niedobór powoduje wiele zaburzeń czynnościowych o różnym stopniu nasilenia. Ok.60-65% całej zawartości magnezu w naszym ciele znajduje się w kościach i zębach. Pozostałe 35-40% występuje we wszystkich innych obszarach, jak choćby w komórkach mięśni i tkanek oraz płynach organizmu. Największe stężenie magnezu zaobserwowano w komórkach serca i mózgu, dlatego nic dziwnego, że główne objawy niedoboru magnezu obejmuję te narządy.

 

Niedobór Magnezu w Glebie

Degradacja środowiska jest przyczyną stałego obniżenia poziomu magnezu w glebach i w konsekwencji - w organizmach ludzi i zwierząt. Nawożenie ziemi głównie nawozami potasowymi i fosforowymi prowadzi do zubożenia gleby w magnez. Również kwaśne deszcze powodują zmniejszenie ilości magnezu w glebie.

W Przetworzonej Żywności Brakuje Magnezu

Podczas oczyszczania i przetwarzania żywności dochodzi do utraty nawet znacznych ilości magnezu. Niemal cały magnez znajdujący się w ziarnach jest usuwany podczas ich mielenia.Na przykład jedna kromka chleba z pełnej pszenicy zachowuje do 24 mg magnezu, a kromka białego chleba zawiera go tylko 6 mg. Ponadto, kiedy warzywa gotują się w kuchni, magnez jest z nich wypłukiwany.
Magnez jest składnikiem występującym w żywności, jego źródłem jest: kakao, słonecznik, migdały, kasza gryczana, fasola biała, czekolada gorzka.

W Taniej i Niezdrowej Żywności Brakuje Magnezu

Przyczyny niedoboru:
-spożywanie konserw, nadmiaru tłuszczu i cukru;
-kuracje odchudzające i jednostronne diety;
-spożywanie fosforanów ze słodzonymi napojami;
-przewlekłe biiegunki i wymioty;
-alkohol;
-mocna kawa i herbata;
-nikotyna;
-leki nasenne, uspokajające, psychotropowe,antybiotyki;
-środki przeczyszczające i moczopędne, doustne środki antykoncepcyjne;
-intensywne poty (sauna,sport, ciężka praca fizyczna);
-stres - prowadzi do niedoboru magnezu a ten potęguje reakcje stresowe;

Objawy niedoboru:
⦁ lęk i ataki paniki - magnez pomaga kontrolować hormony stresu;
⦁ zmęczenie - jest wczesnym objawem niedoboru magnezu;
⦁ zwiększona wrażliwość na zmiany pogody;
⦁ zakrzepy krwi -magnez odgrywa ważną rolę w zapobieganiu tym zaburzeniom i utrzymaniu niskiej gęstości krwi;
⦁ choroba jelit - niedobór magnezu spowalnia pracę jelit i powoduje zaparcia;
⦁ depresja - poprawiająca nastrój serotonina jest uzależniona od magnezu;
⦁ bezsenność - wytwarzanie melatoniny regulującej sen ulega zaburzeniu przy niedoborze magnezu;
⦁ migrena, bóle głowy - równowaga serotoniny zależy od magnezu; niedobór serotoniny może wywołać bóle migrenowe;
⦁ drganie powiek;
⦁ zaburzenia rytmu serca - niedobór magnezu dotyczy powszechnie osób z chorobami serca;
⦁ bolesne skurcze łydek, ból mięśni karku;
⦁ mrowienie w konczynach;
⦁ wzrost cholesterolu we krwi;
⦁ wzrost ciśnienia tętniczego;
⦁ osteoporoza;
⦁ zespół napięcia miesiączkowego i bolesne miesiączkowanie;
⦁ astmma;
⦁ zapalenie pęcherza-przy niedoborze magnezu potęgują się skurcze pęcherza;
⦁ zespół niespokojnych nóg;
⦁ zwiększone ryzyko kamicy w układzie moczowym i pęcherzyku żółciowym;

WIĘKSZE ZAPOTRZEBOWANIE na magnez wykazują :
-osoby w starszym wieku, zwłaszcza z niewydolnością krążenia i nadciśnieniem tętniczym;
-osoby niedożywione;
-młodzież w okresie pokwitania;
-sportowcy wyczynowi;
-ludzie ciężko pracujący fizycznie;
-intensywnie ucząca się młodzież;
-kobiety w ciąży i w okresie laktacji;
-osoby po operacjach, z poważnymi ranami;
-osoby z chorobami wątroby, zapaleniem trzustki;
-osoby z brakiem równowagi hormonanej;
-osoby z cukrzycą;
-osoby mające nowotwory;

 

Bibliografia:
"Pierwiastki i witaminy przez całe życie - w trosce o odporność organizmu" Jerzy Oleszkiewicz
"Magnez dla zdrowia-ochrona przed chorobami serca, cukrzycą,osteoporozą, astmą i otyłością" -Dr Carolyn Dean
https://dieta.mp.pl/zasady/73839,magnez

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.