Kwas tłuszczowy OMEGA – 9 w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym

Kwasy tłuszczowe dzielimy na trzy podstawowe rodzaje kwasów:
a. Kwasy tłuszczowe NASYCONE – tłuszcze zwierzęce: masło, smalec, ale także olej z kokosa;
Najlepszym do smażenia jest olej z KOKOSA, gdyż ten olej nie utlenia się i nie powoduje powstanie substancji toksycznych.
b. kwasy tłuszczowe JEDNONIENASYCONE – ROŚLINNE – Omega – 9
Występuje w oleju z oliwek i w oleju rzepakowym;
c. kwasy tłuszczowe WIELONIENASYCONE –  ROŚLINNE – Omega – 3 (występuje w oleju z lnu i w oleju z rzepaku) i Omega – 6 ( występuje w oleju krokoszowym, słonecznikowym i z pestek winogron).
Kwasy WIELONIENASYCONE są NIEZBĘDNE dla człowieka.
Oleje ROŚLINNE muszą być TŁOCZONE NA ZIMNO.Proces produkcji olejów wymaga kilkukrotnego poddania ich działaniu wysokiej temperatury (nawet ok.300 stopni celsjusza). Tak wyprodukowany olej jest już biologicznie uszkodzony. Oleje tłoczone na zimno są w temperaturze 50 stopni i zachowują swoje właściwości.
Jednonienasycone kwasy tłuszczowe (Omega-9 – kwas oleinowy) obniżają poziom “złego” cholesterolu LDL, bez jednoczesnej redukcji tego “dobrego” HDL, przeciwdziałając dzięki temu miażdżycy, niedokrwiennej chorobie serca i nadciśnieniu tętniczemu. Biorą udział w produkcji hormonów. Tworzą także połączenia między komórkami nerwowymi mózgu, usprawniając przez to pracę centralnego układu nerwowego. Poza tym redukują poziom glukozy, w szczególności u osób chorych na cukrzycę typu 2.
Bardzo szybko zostają spalone przez organizm i nie odkładają się w nim.Dlatego dietetycy polecają te produkty podczas stosowania diety na osiągnięcie płaskiego brzucha.
Kwasy Omega- 9 mogą być wyprodukowane przez nasz organizm, nie są więc niezbędnymi składnikami pożywienia. Mimo to, dostarczanie jedzenia bogatego w te kwasy zamiast innych tłuszczów może mieć wiele pozytywnych skutków prozdrowotnych.Występują one przede wszystkim w oliwie z oliwek i oleju rzepakowym, ponadto znajdziemy je w orzechach (migdały, pistacje, laskowe) i w awokado, sardynkach, tuńczyku.
W rejonie Morza Śródziemnego, gdzie spożycie kwasów omega-9 jest wysokie, wskaźnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca (chorobę wieńcową), a tym samym na miażdżycę naczyń, jest bardzo niski.

 

Bibliografia:
Ukryte terapie- Czego ci lekarz nie powie” Jerzy Zięba
http://bonavita.pl/omega-9-kwas-oleinowy-charakterystyka-zrodla-oraz-dzialanie
http://oleofarm.pl/artykuly-zdrowotne/optymalne-proporcje-omega-3-omega-6-omega-9-w-codziennej-w-diecie/