Odwodnienie organizmu

Odwodnienie to poważny stan, którego nie należy bagatelizować.

Odwodnienie jest wyschnięciem ciała i narządów wewnętrznych oraz skóry. Jest przyczyną śmierci wielu dzieci. Organizm traci wodę wraz z elektrolitami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania.
Woda jest niezbędna do przeżycia. Stanowi około 60 proc. składu ludzkiego ciała i zależna jest od niej niemal każda funkcja organizmu. Codziennie jednak tracimy płyny w wyniku m.in. przemiany materii, intensywnego treningu, wysokiej temperatury powietrza czy w następstwie chorób i zatruć pokarmowych.
OBJAWY ODWODNIENIA:
⦁ suchość w ustach;
⦁ pozbawione połysku i zapadnięte oczy (suche);
⦁ skąpe oddawanie moczu i mocz w ciemnym kolorze;
Kolor moczu może dużo powiedzieć o stanie nawodnienia organizmu. Jeśli jesteś dobrze nawodniony, mocz powinien być przejrzysty, mieć jasnożółty kolor i być prawie bezwonny. Ciemnożółty mocz jest oznaką odwodnienia.
⦁ gwałtowny spadek wagi;
⦁ skóra sucha, krucha i pozbawiona elastyczności; skóra na brzuchu i ramieniu ujęta palcami w fałd, puszczona - powoli się odkształca;
⦁ u nowo narodzonych dzieci - zapadnięcie się ciemiączka;
⦁ gwałtowne i słabe oddychanie, słabe tętno;
Badania wykazały, że utrata płynów rzędu 1-3 proc. masy ciała, (co uważane jest za łagodne odwodnienie) może powodować uczucie zmęczenia i senności podczas wykonywania codziennych czynności.
⦁ bóle głowy - odwodnienie może powodować u niektórych osób migreny. Woda potrafi zmniejszyć ból głowy w ciągu 30 minut.
⦁ rozdrażnienie - odwodnienie może mieć znaczący wpływ na funkcje mózgu.
1-2% utraty płynów ustrojowych powoduje objawy takie jak niepokój, zły humor, problemy z koncentracją i pogorszenie pamięci krótkotrwałej.
PRZYCZYNY:
Odwodnienie następuje, gdy tracimy więcej wody, niż jej otrzymujemy. Najczęstsze przyczyny to biegunka, zwłaszcza u dzieci, wysoka temperatura (gorączka), wymioty i niedożywienie.
Do odwodnienia organizmu może dojść również podczas upałów. Wówczas do utraty wody dochodzi wyniku pocenia się, które jest niezbędne do schłodzenia organizmu. Człowiek w czasie upałów może stracić nawet ponad 10 litrów wody. Jeśli nie zadbamy o uzupełnienie jej niedoborów, dochodzi do odwodnienia.
Odwodnienie jest szczególnie niebezpieczne dla dzieci, kobiet w ciąży i osób starszych.
Odwodnienie organizmu ma 3 oblicza:
1. Odwodnienie hipertoniczne - kiedy to następuje większa utrata wody niż elektrolitów.
2. Hipotoniczne - większa jest utrata elektrolitów niż wody.
3. Izotoniczne - utrata wody i elektrolitów jest na tym samym poziomie.
Można dostarczyć płyny doustnie, jednak w poważniejszych przypadkach konieczne jest nawadnianie dożylne. W przypadku odwodnienia hipertonicznego podaje się glukozę, natomiast przy odwodnieniu hipotonicznym stosuje się sól fizjologiczną.
Proponowane leczenie:
Pij wszystkie rodzaje płynów: zimne napoje, zupy, wodę itp. Kiedy pojawi się biegunka lub wymioty, natychmiast przyjmij duże ilości płynów, by zapobiec odwodnieniu.
Człowiek odczuwa pragnienie, gdy nawodnienie jest na poziomie ok. 1-2%. Bez wody człowiek może wytrzymać ok. 4-7 dni. Potem stopniowo pogarsza się samopoczucie, utrata sił i odporności. Ostatnim etapem jest utrata świadomości, uszkodzenie narządów wewnętrznych i śmierć.
Proponowany płyn nawadniający:
Przygotuj litr przegotowanej wody i dodaj 2 łyżki cukru, a najlepiej miodu. Dodaj pół łyżeczki soli, i jeśli masz pod ręką, trochę dwuwęglanu sody. Dodaj trochę soku aloesowego, który posiada dużą siłę nawadniania. Wymieszaj dobrze i podawaj do picia osobie chorej parę razy w ciągu godziny.
Bogate źródło wody (od 80 do 95 proc. jej zawartości) stanowią owoce, zwłaszcza arbuz, truskawki, melony, winogrona, pomarańcze, a także warzywa: ogórki, pomidory. Poza tym warzywa i owoce są źródłem minerałów, które traci się wraz z wodą.

Bibliografia:
" O zdrowie zadbaj sam - 200 chorób i naturalne sposoby ich leczenia" Enrique Garza
http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/zasady-zywienia/odwodnienie-organizmu-objawy-i-leczenie-co-pic-przy-odwodnieniu-organi_40433.html
https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/zdrowie/jak-sprawdzic-czy-jest-sie-odwodnionym/tgy944k