Jak uzupełnić niedobór minerałów po zimie?

Uzupełnij niedobory minerałów i wejdź w sezon urlopowy pełna energii! Poznaj składniki mineralne, które wzmocnią twój organizm i poprawią samopoczucie.

Zima, a także wczesna wiosna to trudny czas dla zdrowia. Mamy niedobór witamin ze względu na małą liczbę warzyw i owoców w tym okresie. Maj to dobry czas, aby zadbać o zdrowie poprzez odpowiednie odżywianie się i uzupełnić niedobór witamin i minerałów. Jest to również najwyższy czas, aby przygotować swój organizm do urlopu i wzmocnić go od środka.
Wejdź w sezon urlopowy pełna energii, zadbaj o siebie, aby  nie tracić formy.
Składniki mineralne, które pomogą wzmocnić organizm i przygotować cię na dobre przeżycie urlopu:
1. Mangan - wpływa na zdrowie kości. Jest pierwiastkiem śladowym. Jest niezbędny do regeneracji i prawidłowego funkcjonowania komórek ciała. Stymuluje wytwarzanie  ciałek krwi, odgrywa ważną rolę w hormonalnej czynność tarczycy, jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania mózgu. Objawami niedoboru są : zmęczenie, nerwowość, drażliwość, bóle stawów.
2. Wapń i fosfor - są niezbędne do utrzymania kości i zębów w dobrym stanie. 85 % fosforu znajduje się w kościach, tworząc wraz z wapniem tzw. "cement kostny". Fosfor uczestniczy we wszystkich ważnych reakcjach fizjologicznych. Szczególnie ważny jest dla mózgu, nerwów, mięśni. Objawami niedoboru fosforu jest ogólne osłabienie, dolegliwości kostne, nerwowość.
Wapń- 99% znajduje się w układzie kostnym i zębach. Bierze udział w metabolizmie żelaza, uczestniczy w przekazywaniu impulsów nerwowych (m.in. łagodzi bezsenność), wpływa na gospodarkę hormonalną, krzepnięcie krwi, utrzymuje właściwe napięcie i pobudliwość mięśni szkieletowych i mięśnia sercowego. Niedobór tego składnika mineralnego objawia się: psuciem zębów, kurczami mięśni, mrowieniem i drętwieniem w nogach i rękach, osteoporozą.
3. Żelazo - wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Jest potrzebne do produkcji czerwonych krwinek i transportu tlenu po całym organizmie (ułatwia komórkom oddychanie). Zapobiega niedokrwistości, nadaje skórze zdrowy wygląd, zapobiega zmęczeniu.
4. Jod - wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, jest ważny w funkcjonowaniu tarczycy, zwiększa energię życiową i witalność, poprawia zdolność koncentracji, pomaga w utrzymaniu zdrowej skóry, włosów i paznokci, ma działanie antyseptyczne.
5. Cynk - wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, wpływa korzystnie na stan skóry, włosów, paznokci. Obawami niedoboru są m.in. : uczucie stałego zmęczenia, choroby skóry, łamliwość paznokci, zaburzenia menstruacyjne, bruzdy, zmarszczki, "kurze łapki" w okolicach oczu, siwe włosy, łamliwość paznokci, łamliwość i wypadanie włosów.
6. Selen - pomaga zachować zdrowe włosy i paznokcie, usprawnia system odpornościowy, ma wielki wpływ na funkcjonowanie mózgu, chroni przed nowotworami, poprawia nastrój. Objawami niedoboru są: wypadanie włosów, łupież, łamliwość paznokci, złe samopoczucie, kłopoty ze wzrokiem.
7. Miedź - odgrywa ważną rolę we właściwym funkcjonowaniu układu nerwowego. Jest to pierwiastek śladowy, zwiększa wydajność naszego układu odpornościowego, jest składnikiem wielu enzymów. Wspomaga powstawanie czerwonych ciałek krwi, uczestniczy w wytwarzaniu barwnika skóry i włosów, odgrywa ważną rolę w produkcji kolagenu- włókna odpowiedzialnego za za zdrowy stan naszych kości, chrząstek i skóry.
8. Molibden- jest to pierwiastek ważny dla działania enzymów. Stanowi zasadniczą część enzymu odpowiedzialnego za wchłanianie żelaza. Niewłaściwe odżywianie się przez dłuższy czas prowadzi do niedoboru molibdenu. Tego pierwiastka śladowego potrzebujemy w znikomych ilościach, jednak bez niego chorujemy.
9. Magnez - wpływa na dobre samopoczucie, chroni przed chorobami serca, lękami, depresją, migrenami, zaburzeniami mięśniowo-szkieletowymi, osteoporozą, zmęczeniem, bezsennością.
10. Potas - wpływa na pracę serca. Niedobór objawia się osłabieniem mięśni, przyspieszeniem akcji serca, nadpobudliwością.

 

Bibliografia:
"Pierwiastki i witaminy przez całe życie" Jerzy Oleszkiewicz